Pagina's

11 januari 2007

Starbucks, waarom niet?


Iedereen schrijft wat over Starbucks dus waarom zou ik achterblijven? Ik heb ondertussen vier theoriëen gehoord en gelezen waarom Starbucks nog niet in Nederland zou zitten waar jullie op mogen schieten.


De eerste noem ik "De Gentlemans Agreement"
Het verhaal is dat Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts en ook Amerikaans, een afspraak heeft met Starbucks. De afspraak is dat Starbucks geen vestigingen opent in de Benelux. Op zich zou dit kunnen natuurlijk, wie weet kennen de CEO's elkaar wel en hebben ze dit afgesproken tijdens een etentje of zo. Aan de andere kant is dit vanuit een commercieel oogpunt onzin, Starbucks laat zich echt niet tegenhouden als er ergens winst valt te behalen.


De tweede theorie doop ik "smeergeld"
Volgens een marketingleraar die ik sprak zou Douwe Egberts een bedrag van 90 miljoen euro/dollar per jaar schenken aan Starbucks om weg te blijven. Ook een leuke theorie maar ik vind 90 miljoen wel erg veel geld of het nou euro's of dollars zijn. Bovendien heb ik hier zelf niets over terug kunnen vinden. En ik denk ook niet dat Starbucks zich laat afkopen.


De derde theorie is "A-locaties"
Dit heb ik wel zelf gevonden op het internet. Het verhaal is dat Starbucks al sinds ze in Amsterdam zijn gevestigd met hun hoofdkantoor en koffiebranderij bezig zijn met het kopen van A-locaties in Nederland. Deze locaties verhuren ze totdat ze de tijd rijp vinden en dan komen ze in één klap op de Nederlandse markt. Op zich een leuke strategie maar ik denk dat het snel zou uitlekken wanneer een bedrijf als Starbucks (zelfs onder een pseudoniem) overal A-locaties zou opkopen.


De vierde theorie is "partners"
In het kort, Starbucks is al een tijdlang op zoek naar een grote partner in Nederland. Een groot bedrijf dat de Nederlandse markt kent en geld heeft natuurlijk. Denk hierbij aan Servex, Ahold etc. maar tot nu toe is er niemand die interesse heeft. Het ontbreken van een grote partner zou ervoor zorgen dat Starbucks de sprong vooralsnog niet heeft gewaagd.


Wat denk ik zelf? Ik geloof niet dat Nederland al klaar is voor Starbucks. We zijn wel goed op weg, de opkomst van The Coffee Company, Illy, Piaccetto, Bagels & Beans, Coffee Star, en zelfs de DE café's begint op gang te komen. Het duurt niet lang meer voor Nederland gewend is aan coffee-on-the-go. Tot die tijd wacht Starbucks lekker af en laat het voorwerk door anderen verrichten. Misschien eind 2007 een pilot-store op Schiphol en dan in 2008 de eerste in Amsterdam? We zullen zien, maar dat ze komen is voor mij zeker.


Mocht iemand wat meer weten dan hoor ik het graag, misschien nog andere theorieën?

7 opmerkingen:

  1. Anoniem9:34 a.m.

    Een andere theorie zou zijn dat men in Nederland nog niet klaar is voor Starbucks, omdat men hier een nostalgisch idee heeft over koffie. Ik ben er ook zeker van dat Starbucks hier zal komen, maar wanneer is écht de vraag. Ze zijn druk bezig met uitbreiden, maar ik denk dat ze eerst Azië grondig onder handen nemen voordat ze naar Nederland komen. In Nederland is er een hele grote "huis-werk" situatie, men is of thuis of op de zaak. In andere landen hebben mensen daar de cafees al tussen gestopt. Wij hebben liever een kopje thuis bij het gezin, dan in je eentje in een café. Pas als men in Nederland klaar is om deze 3e locatie toe te voegen, denk ik dat Starbucks zal komen. Maar dat is mijn mening :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lotte,

    Allereerst bedankt voor je reactie. Wat jij aangeeft klopt natuurlijk, wij Nederlanders eten en drinken het liefst thuis. Het vergt een complete cultuuromslag wil Starbucks hier succesvol zijn, maar ik denk dat we daar toch niet lang meer op hoeven te wachten. De jongere generatie eet al veel meer buiten de deur dan ouderen doen en buurland Duitsland heeft al aardig wat vestigingen van Starbucks net als Frankrijk(Parijs voornamelijk). Het blijft dus een kwestie van tijd maar ik kan me niet voorstellen dat ze nog jaren op zich laten wachten na al de aandacht die ze hier krijgen in de media.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een theorie: Starbucks werkt weliswaar niet als franchiseorganisatie, maar wil wel graag samenwerken met een grote partner. Genoemd zijn bijvoorbeeld Albert Heijn, Servex (met ondermeer LaPlace, swirls, Kiosk, Burger King) en Albron (vooral bedrijfsrestaurants). Elk van deze mogelijke partners heeft zijn eigen problemen, zoals het niet kunnen beschikken over A-locaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem2:26 p.m.

    Ok, wellicht "oud" nieuws, maar er worden op dit moment(maart '07) Horeca Managers gezocht voor...jawel, een Starbucks Coffee locatie op Schiphol...
    Voor of achter de douane is mij niet bekend, maar het is in ieder geval iets..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @anonymous, voor mij is dit echt een nieuwtje hoor, heb je misschien nog wat meer info, of een site waar dit op staat?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem5:43 p.m.

    Achter de douane gaat de eerste Starbucks komen. De vacatures staan op jobsopschiphol.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem4:23 p.m.

    Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan Starbucks? In NY struikel je over de Starbuckfilialen zonder eigen karakter, met allemaal dezelfde smerige kinder-koffie.
    Hopelijk duurt het nog jaren voordat Starbuck naast de Blokker, HEMA, America Today en MacDonalds zit....

    BeantwoordenVerwijderen