Pagina's

10 januari 2007

Chipotle: Taco Bell Subway style


is een keten in Amerika die aardig aan de weg timmert. Het restaurant serveert mexicaans voedsel, zoals de burrito, en taco's op de Subway manier. Ik bedoel hiermee dat het menu is opgebouwd uit een aantal keuzes. Je maakt eerst je keuze uit vijf verschillende hoofdcategoriëen, de Burrito, de Fajita Burrito, de Burrito Bol, Taco of Salade. Hierna heb je de keuze uit vier soorten vlees of vegetarisch, dan de keuze uit vier soorten salsas en als laatste mag je kiezen welke soorten sla je erop wilt. De restaurants zijn een stuk sjieker dan de Taco Bell maar niet zo sjiek dat je er langer blijft zitten dan nodig. Ik vond de ambiance wat kil, wat jammer is omdat de buitenkant van de restaurants juist heel warm en uitnodigend zijn. Maar goed, het gaat om het eten toch? Ik bestelde een Burrito met Barbacoa(rundvlees), de Tomatillo-Green Chili en alle salade die er was. De tortilla waarin dit alles werd geschept is eerst verwarmd in een speciale contact-grill, dan wordt deze net als bij Subway voor je neus gevuld en dichtgerold in folie. De Burrito was gigantisch dik en ik vroeg me af hoe ik dat zou moeten eten. Na de eerste hap was ik echter overtuigd, niet meer nadenken, gewoon genieten, wat smaakt dit heerlijk! Hier kan Taco Bell een puntje aan zuigen. Het vlees was heerlijk zacht, de salsa precies goed en de combinatie met de salade perfect! Waar komt dit bedrijf ineens vandaan zul je je afvragen? Chipotle, Mexican Grill is een idee van Steve Ells, een kok uit San Francisco. In 1993 opende hij het eerste restaurant in Denver, Colorado. In 1997 waren er al al 14. Mc Donalds (jawel) kreeg interesse in de restaurants en kocht zich in, uiteindelijk kreeg Mc Donalds 92% van het bedrijf in handen. Het aantal restaurants steeg tot boven de 500 in 2005, zonder franchise! In januari 2006 ging het naar de beurs en de aandelen stegen op dag 1 met 100% van 22 naar 44 dollar. Steve Ells is nog steeds de CEO en Mc Donalds is zich nu aan het terugtrekken uit het bedrijf om zich weer op hun eigen restaurants te focussen. Kortom een succesverhaal. We zullen dit restaurant wel nooit in Nederland zien maar ik wilde er toch even een stukje aan wijden. Kijk ook even op de leuke innovatieve website.

10 opmerkingen:

  1. Anoniem1:27 p.m.

    Zijn er ook Taco Bell vestigingen in Nederland?? en zo nee, zijn er plannen dat die er komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me duidelijk dat er geen Taco Bell vestigingen zijn in Nederland. Er zijn wel vestigingen in Europa maar die bevinden zich op amerikaanse militaire bases. Sommige zijn wel open geweest voor het publiek maar sinds 9-11 zijn de regels verscherpt. Plannen om naar Europa te komen zijn er natuurlijk wel en in Engeland heeft Taco Bell al bestaan maar is daar helaas weer verdwenen. Waarschijnlijk waren ze een paar jaar te vroeg, maar nu is de tijd rijp en het zou me dan ook niet verbazen dat Engeland binnenkort weer Taco Bell heeft. Er zijn meerdere online petities die je kunt tekenen om Taco Bell hier te krijgen. een voorbeeld: http://www.petitionspot.com/petitions/eurotacobellnow

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem6:14 p.m.

    Ik kom uit aruba en ben nu woonachtig in Nederland. And the answer to your question is simple they are smart but every once and a while you would want to eat some good junkfood!!! And Tacoell is to me just the best!!!! Om tacobell te krijgen moet ik helemaal naar engeland reizen.... dat kan tog niet BRENG 1 TACOBELL NAAR NEDERLAND!!!!1HUP!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het er helemaal mee eens! Ik hou van lekker en gezond eten maar als vegetarier kan ik nergens lekker fastfood krijgen...maar toen ik nog in de VS woonde was er altijd taco bell of chipotle met heerlijke vega burritos! Ik ga zeker de petitie tekenen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is niet zeker dat de ketens in andere landen ook dezelfde producten voeren. McDonald's is hier een goed voorbeeld van. In het ene land kon je vegetarische burgers krijgen, in het andere niet. Maar die verdwenen ineens. En in Spanje viel me op dat de keuze ook anders was dan in Nederland of Denemarken. Een McKroket slijt je vast ook nergens anders. ;)

    Kwam Applebee's maar terug! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook in de VS gewoond en Taco Bell is verschrikkelijk. Als je daar op zit te wachten.... Chipotle is niet vergelijkbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. maartje4:11 a.m.

    Ik heb toevallig 3 dagen geleden (ben op vakantie in Amerika) in Palm Springs Chipotle ontdekt.Eerlijk waar het was heerlijk! Heel goed gevulde burrito, goed gemarineerd vlees (ze staan voor diervriendelijkheid!! pluspunt!)en heerlijke verse groenten. Het zou echt een aanwist voor nederland zijn maar ik denk dat dat er helaas niet van zal komen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem1:36 p.m.

    What the fuck mensen... Taco bell is echt super ranzig.

    Chipotle for the win, maar het met Subway (BAH) te vergelijken!? Dit is quality fast food, niet troep.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem7:49 a.m.

    Ik ben nu in de VS en ik weet zeker dat als ik terug ga Chipotle heel erg ga missen. ik zit hier nog 7aanden dus lang genoeg om nog te genieten. maar breng aub geen taco Bell maar Chipotle naar Nederland! Duizendmaal beter echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem12:53 p.m.

    Voor een afstudeeronderzoek naar Mexicaans fastfood in Nederland zouden wij graag jullie mening willen weten. Alvast bedankt voor het invullen van de enquete!

    http://www.thesistools.com/web/?id=325464

    BeantwoordenVerwijderen