EXKi opent een tweede vestiging aan de Turfmarkt in Den Haag. EXKi is een Belgische keten van biologische fastfoodrestaurants met restaurants in verschillende Belgische steden, maar ook in Frankrijk, Luxemburg, Italië en sinds kort New York.
Ik had zelf nog nooit van
deze biologische keten gehoord. Maar na het lezen van wat artikelen erover en
het bekijken van de website werd mijn interesse wel gewekt. Ten eerste past het
natuurlijk onwijs goed in het plaatje van de huidige tijd. Alles moet tegenwoordig
groen en duurzaam, ecologisch en biologisch, maatschappelijk verantwoord
ondernemen, groente en vlees van plaatselijke boeren, enz. Daarnaast ziet het
er gewoon erg goed en verzorgd uit allemaal. En bovendien is dit nou precies
waar ik graag over schrijf, namelijk een bestaande buitenlandse keten die in
Nederland gaat uitbreiden.
In Amerika is de trend al
langer zichtbaar waar bestaande ketens zich steeds meer focussen op gezonde
gerechten, producten van lokale boeren gebruiken en dergelijke. En er zijn ook
ketens die zich van meet af aan richten op gezond en duurzaam zoals Chipotle Mexican
Grill, Panera Bread
en Sweet Tomatoes bijvoorbeeld. Het
werd dus wel eens tijd dat wij ze hier ook gaan krijgen.
In Nederland zijn op dit moment
twee EXKi vestigingen, beide in Den Haag.
Maar eerst even een korte
geschiedenis:
Eind jaren '90 zagen drie
Belgische oud-klasgenoten mogelijkheden
voor een nieuw concept. Na een periode van onderzoek en conceptontwikkeling,
lanceerden zij begin 2001 een nieuwe formule voor snelle, gezonde en
kwalitatieve maaltijden. EXKi was een feit. De eerste winkel werd geopend in
Brussel en nog geen jaar later opende een tweede vestiging in diezelfde stad.
Inmiddels heeft EXKi 67 vestigingen, in vier verschillende landen (België,
Frankrijk, Luxemburg en Italië).
Ondanks de snelle groei, blijft
het concept trouw aan zijn basisprincipes: het bieden van een breed assortiment
dat bestaat uit gezonde en evenwichtige producten die worden bereid met
natuurlijke, verse en kwalitatief hoogstaande ingrediënten.
De eerste Nederlandse vestiging werd 28 juni 2011 geopend aan ‘het Plein’ in Den Haag. Onder het motto natural, fresh & ready biedt EXKi gezonde, kwalitatieve, maar bovenal lekkere producten. Op ieder moment van de dag liggen dagverse broodjes, salades, soepen en verse sappen kant en klaar in de schappen. Maar ook een hele goede en eerlijke kop koffie staat op het menu. Hiervan kun je in alle rust en in een prettige omgeving genieten of juist om snel mee te nemen. Dat het concept succesvol is, mag duidelijk zijn. EXKi is ruim tien jaar geleden opgezet in België en heeft inmiddels 67 vestigingen in steden als Brussel, Parijs, Milaan en Luxemburg.
Alle producten bij EXKi zijn volledig vrij van kunstmatige kleurstoffen en andere ‘productverbeteraars'. Tevens is een deel van het assortiment biologisch en Fairtrade. Om de beste kwaliteit te kunnen garanderen, worden alle producten dagvers bereid met seizoensgebonden ingrediënten. EXKi verandert het productaanbod ieder dagdeel. ‘s Ochtends wordt een uitgebreid en gevarieerd ontbijt geserveerd. In de middag liggen broodjes, soepen, salades en quiches klaar en 's avonds ligt de nadruk vooral op diverse warme gerechten. Ook zoetekauwen komen, door het ruime assortiment ambachtelijke taarten en lekkernijen, ruimschoots aan hun trekken.
Om de gasten iedere dag weer te verrassen met originele en gezonde recepten, werkt EXKi samen met de gerenommeerde ‘groentekok' Frank Fol. Zo heeft hij speciaal voor EXKi, als vervanging voor boter en mayonaise, de beroemde ‘Légumaise' gecreëerd. Een spread die net zo smeuïg is als mayonaise maar 4x minder olie bevat en voor 80% uit groenten bestaat. Daarnaast verandert EXKi de menukaart ieder half jaar, aansluitend op het seizoen.
Gezondheid, respect voor het milieu en eerlijke handel zijn vanaf het begin de uitgangspunten geweest voor EXKi. Het concept doet er alles aan om het effect van z'n bedrijfsvoering op het milieu en de maatschappij te minimaliseren. In samenwerking met het WWF wordt de ecologische voetafdruk van de restaurants berekend, om deze vervolgens proactief te verkleinen. Veel zorg gaat bijvoorbeeld uit naar milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen, scheiding van afval en gebruik van groene energie. EXKi ondersteunt eerlijke handel zoveel mogelijk en biedt verschillende Fairtrade producten aan met het Max Havelaar keurmerk zoals koffie, chocolade en Ubuntu cola.
EXKi biedt gezonde en verse kant-en-klaarmaaltijden aan en hecht belang aan duurzaamheid.
De tweede vestiging in Nederland werd op 29 oktober 2013 geopend aan de Turfmarkt in Den Haag. Deze vestiging kent een andere stijl en een ander interieur dan de eerste winkel aan Het Plein. Volgens masterfranchiser Servaas Vehmeijer is het een veel warmere zaak geworden.
Met de nieuwe winkel mikt EXKi meer op het zakelijke publiek. “Dit is een echt bedrijvengebied. Zo heb je hier schuin tegenover de ministeries”, aldus Vehmeijer. Daarnaast hoopt hij ook de interesse te wekken van overige voorbijgangers. Sommige fans kregen al een voorproefje van de nieuwe winkel. Zo nodigde EXKi vijftig liefhebbers uit via Facebook om gratis te komen proeven en de zaak te bekijken.
Neem ook eens een kijkje op de facebook pagina van EXKi Nederland en van EXKi Turfmarkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten