Pagina's

26 oktober 2011

Koffierevolutie of niet?

Hoewel Starbucks eindelijk zijn eerste vestigingen opent is er van een koffierevolutie nog geen sprake. Nederlanders zijn grote koffiedrinkers maar daarnaast ook weer te nuchter om massaal koffie buiten de deur te gaan drinken of halen. Toch beginnen de koffieketens langzaam op te rukken.

Nederlanders zijn na de Scandinaviërs de grootste koffiedrinkers ter wereld, toch is het juist hier erg moeilijk om een koffieketen als Starbucks te lanceren. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders hun koffie het liefst thuis drinken. Bovendien zijn er de laatste jaren steeds meer mogelijkheden gekomen om thuis bijzondere koffie te maken. De Senseo, Dolce Gusto, Nespresso, melkopschuimers en siropen met smaakjes voor in de koffie zorgen ervoor dat men thuis ook een machiato of cappuccino kan bereiden.

Maar toch beginnen de koffie ketens langzaam op te rukken, een overzicht:

KALDI KOFFIE EN THEE
Op dit moment één van de grootste ketens in Nederland met 40 vestigingen. Sinds 2000 actief in Nederland en met name buiten de Randstad.

COFFEE COMPANY
Deze keten bestaat sinds 1996 en was lange tijd voornamelijk gericht op Amsterdam. Er zijn dan ook 21 vestigingen in de hoofdstad. Daarnaast zijn er nog 2 in Utrecht, 3 in Den Haag, 2 in Rotterdam, 2 in Groningen en 1 in Delft. Het is duidelijk dat de keten zich in eerste instantie richt op grote steden en met name de Randstad.

DOUWE EGBERTS CAFÉ
Het bekendste koffiemerk van Nederland heeft zijn eigen koffiewinkels sinds 2001. Momenteel zijn er ongeveer 21 vestigingen verspreid over Nederland. In 2011 werd de Coffee Company overgenomen, zie hierboven. Voor zover bekend blijven de twee merken nog naast elkaar bestaan onder leiding van de voormalig directeur van Coffee Company. 

DOPPIO ESPRESSO
Pas sinds 2007 actief maar nu al 17 vestigingen en dit moeten er binnen twee jaar minimaal 20 zijn.

STARBUCKS
Het hoofdkantoor en ook een koffiebranderij van Starbucks zitten al sinds 2002 in Amsterdam. Maar nu is de tijd eindelijk rijp om ook stores te gaan openen. De moeder aller koffieketens komt eraan en heeft momenteel 16 zaken open in het land. Men wil in eerste instantie in Amsterdam gaan uitbreiden en dan pas de rest van het land. De eerste vestiging ging in 2007 open op Schiphol, daar zijn nu 5 vestigingen te vinden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten